7.1. Noodzaak en uitdagingen

Het gebruik van waterstof in de scheepvaart speelt een belangrijke rol bij het decarboniseren van transport. De bijdrage van de scheepvaart aan de totale CO2-uitstoot van de wereld was in 2012 ongeveer 2,6 procent  (938 miljoen ton). H2 verschijnt als een veelbelovende optie voor scheepvaart omdat de verhouding tussen getransporteerd gewicht en gemiddelde kilometers per dag of trip hoog is. Waterstof is geur-, kleur- en smaakloos. Maar bij gebruik van specifieke sensoren is de detectie van lekken mogelijk. Voor de succesvolle implementatie van de waterstoftechnologieën is er behoefte aan meer ontwikkeling in bepaalde gebieden:

  • waterstofinfrastructuur (productie, opslag, transport)
  • vermindering van kosten en initiële investeringen
  • verhoging van de levensduur en duurzaamheid van de betrokken componenten
  • een historische veiligheidsoperatie opbouwen en de capaciteit en volwassenheid van de betrokken technologie laten zien
  • verdere ontwikkeling van regelgeving, codes en normen door classificatieverenigingen en de Internationale Maritieme Organisatie

1900 TEU ijsklasse containerschip van CMB die zal worden uitgerust met een waterstofhulpmotor

7.2. demoproject 1

In 2008 was de  FCS Alsterwasser het eerste commercieel gebruikte binnenlandse schip dat waterstofbrandstofcellen gebruikte voor de voortstuwing. Het combineert 2 brandstofcel­systemen (48 kW) met een 560 V-gelbatterij en 50 kg waterstof opgeslagen op 650 bar.

Compleet systeem van de FCS Alsterwasser, deel van het Zemships project

7.3. demoproject 2

In 2015 testte Sandia National Laboratories een marinebrandstofcel. Deze generator heeft geïntegreerde waterstofopslag, een Proton Exchange Membrane Fuel Cell-generator en een energieomzetter die tot 10 reefers aan energie konden voorzien met een totaal vermogen van 100 kW bij 240 VAC.

Maritieme brandstofcel generator (Joseph W. Pratt en Shuk Han Chan)

7.4. BeHydro

In de loop van 2018 hebben ABC Engines en CMB “BeHydro” opgericht, een joint venture die zich focust op de ontwikkeling, het design en de marketing van waterstofmotoren van gemiddelde snelheid (monobrandstof en dualbrandstof waterstof-diesel).

BeHydro is verheugd aan te kondigen dat het streeft naar de commerciële lancering van de eerste medium speed motor, in de loop van 2020. BeHydro motoren zullen zeer breed ingezet kunnen worden: scheepsmotor voor sleepboten, veerboten en binnenvaartschepen, hulpmotoren voor alle zeeschepen, landgeneratoren voor schone elektriciteitsopwekking, groene back-up generator sets, waterstoflocomotiefmotoren, etc.

7.5. hydrobingo

TFC en CMB zullen samenwerken om een revolutionair schip te bouwen dat een mijlpaal zal zijn in de reis naar een CO2-vrije scheepvaart.

Deze nieuwe ontwikkeling ondersteunt ook de visie van Japan om tegen 2050 een leidende waterstof gemeenschap te worden. Na de  nodige wettelijke goedkeuring te hebben ontvangen, wordt het schip gebouwd in de faciliteiten van TFC in Onomichi, Japan en wordt het naar verwachting in 2021 opgeleverd.

Voor meer informatie, ga naar HydroBingo.

Het schip zou gebouwd worden in Onomichi, Japan

7.6. hydrocat

Vattenfall en Windcat Workboats hebben een regeling voor het aanbieden van bemanningsoverdrachtschepen (Crew transfer vessels, CTV). Vattenfall zal een van de eerste gebruikers zijn van Windcat’s schepen op waterstof.

CMB.TECH en het hoofdkantoor van IJmuiden zullen samenwerken aan de schepenontwikkeling, dat naar verwachting in het derde kwartaal van 2020 zal voltooid zijn.

De waterstof-CTV -HydroCat genaamd- kan 24 onderhoudstechnici van de kust naar de offshore windmolenparken vervoeren met een kruissnelheid van 25kn, aangedreven door 2x 1000 pk en verbruikt 170 kg waterstof per dag.

Voor meer informatie, ga naar HydroCat.

7.7. Hydrotug

CMB werkt aan de bouw van “HydroTug”, een sleepboot op waterstof. Deze tugboat zal de eerste ter wereld zijn die aangedreven wordt door verbrandingsmotoren die waterstof verbranden, in combinatie met diesel. De haven van Antwerpen, die de bouw aanvroeg, heeft met dit project een wereldprimeur te pakken.  De HydroTug zou klaar zijn binnen twee jaar.

CMB bevestigt met Hydrotug haar internationale pioneers rol in de overgang naar schepen die worden aangedreven door milieuvriendelijke brandstof.

“We zijn overtuigd van het potentieel van waterstof als sleutel tot duurzame scheepvaart en het realiseren van de energietransitie”, zegt Alexander Saverys, CEO van Compagnie Maritime Belge. “De expertise die we opdoen met de Hydrotug stelt ons in staat het gebruik van waterstof als scheepsbrandstof verder te ontwikkelen.”

Voor meer informatie, ga naar HydroTug.

7.8. containerschip Zero van Meyer Werft

  • Het met waterstof aangedreven containerschip Zero is een plan voor een schip zonder uitstoot. Het schip maakt dan gebruik van brandstofcellen, baterijen en vloeibare waterstofopslag.
  • Meyer Werft is een gedecentraliseerd, modulair elektrisch en thermisch energienetwerk voor passagiersboten aan het ontwikkelen op basis van waterstoftechnologie. Dat zal een aanpasbare energielevering hebben op lokale vraag. Het zorgt ervoor dat er minder transportverliezen zijn, lagere stromen en een hogere veiligheid.
Het op waterstof werkend containerschip visie (bron: DNVGL)
 vorig deel: hoe is energie verkregen?  volgende deel: veiligheid

Deurmat

Contact us

CMB nv
De Gerlachekaai 20
2000 Antwerp
Belgium
E: contact@hydroville.be

T: +32 3 247 59 11

CMB.TECH

Prospect House, Prospect Way
Hutton, Essex
CM13 1XA
UK
E: enquiries@cmb.tech

T: +44 1277 261400

Your privacy is important to us!
Lees onze cookie policy hier
Lees onze privacy policy hier